Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Nikki & Tim - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Nikki & Tim - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Door: tim

Blijf op de hoogte en volg Nikki & Tim

23 November 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Schat, schat?! Hoelaat is het? 08:15, shit!! Nikki dr telefoon staat nog op Nederlandse tijd en die van mij is uitgevallen. Om 08:30 moeten we drie metro stations verder zijn om mee te doen aan een hike door de natuur en langs prachtige stranden die ons 80 eu pp heeft gekost .. dus we springen uit bed , trekken de dichtstbijzijnde kleding aan die we zien liggen aan en pakken onze tassen. Nog geen minuut later staan we in ons flatje 13 hoog te wachten op de lift. Beneden bellen we met de telefoon van de floor man maar we krijgen een bandje van de touroperator. Omdat ik het geboekt had en mijn tel. helemaal leeg was waren we ook niet bereikbaar, wat een chaos. Dus we rennen naar buiten op zoek naar een taxi, en je raad het al geen enkele taxi vrij. Er wonen 8 miljoen mensen in Hong Kong en in de ochtendspits gaan alle rijke westerse zakenmannen natuurlijk met de taxi dus ook dat konden we vergeten. Ondertussen hadden we bijna 1 metro station rennend afgelegd. Tegen beter weten in pakken we bij t volgende station de metro en 1 halte verder rennen we naar buiten om het ophaalpunt te zoeken. We rennen bij metro station Central, zakendistrict van de stad, de hoek om met alle papieren en handen in de lucht en JAWEL!!! Daar stonden nog twee mensen te wachten en breed lachend naar ons te zwaaien!! Haha wat een ochtend maar we hadden het gered! De bijna 50ers claudia en ruth uit Duitsland en Maleisie stonden nog op ons te wachten, fantastisch! We zijn ze eeuwig dankbaar want de hike was echt fantastisch! 12 km door prachtige natuur met heel veel mooie uitzichtpunten en prachtige stranden. De lunch op een van deze stranden bestond uit gefrituurde rijst en inktvis, met loempia's en groente. Na de lunch het zwaarste stuk gewandeld en met een voldaan gevoel een uur teruggereisd naar de drukke stad Hong Kong. Bizar hoe je van zo'n drukke stad binnen een uur in de natuur zit en je de stad voor eventjes vergeet.

Maargoed, dit was slechts een greep uit dag 4 in Hong Kong. Nadat we onze ouders en mn broer hebben uitgezwaaid op Schiphol ging ons avontuur dan eindelijk van start!! We vlogen om 12:45 en kwamen NL tijd 00:00 aan in China, waar het toen 07:00 was, waardoor we na de lange vlucht met weinig slaap dus gelijk de stad in konden! Gelukkig mochten we ons mini appartementje direct in. We hebben de backpacks afgegooid, korte broeken aan getrokken en zijn onze eigen wijk gaan verkennen. Wat gelijk opviel waren de onwijs hoge en slecht onderhouden woontorens, de grote steigers die gemaakt zijn van bamboe en de stank op straat! Wan Chai, de wijk waarin wij sliepen is gelegen op Hong Kong Island dichtbij het zakendistrict. Hier vind je onwijs veel wolkenkrabbers van verschillende banken en andere bedrijven. Na onze wandeling in Wan Chai, Central en Causeway Bay zijn we naar de Temple of 10.000 Buddha's gegaan. De vele trappen in de brandende zon waren het meer dan waard!! Hierna waren we zo moe dat we naar het appartement zijn gegaan. Echt kapot waren we, niet gek ook na zo'n vlucht en dag lopen. We hebben 2 uurtjes geslapen en zijn erna in onze eigen wijk wat gaan eten in een chinees zaakje!

De volgende dag hebben we de star ferry genomen richting Kowloon. Vanaf HK island ga je dan richting het noorden het water over. Aan deze kant heb je oa een erg mooi uitzicht op de skyline, de avenue of stars met bruce lee en jackie chan en Nathan Road, de grootste en drukste straat van de stad waar de Chunking Mansions in zitten. Dit zijn grote gebouwen vol met hele goedkope hostels en restaurantjes en op de begane grond is een soort van markt. Het is ongelofelijk hoe slecht deze gebouwen onderhouden worden. De bedrading loopt overal door elkaar en is totaal niet beschermd, het is een wonder dat er nog nooit iets ergs gebeurd is daar! Verder hebben we door Kowloon park gelopen en verschillende markten bezocht! in tegenstelling tot de markten in NL leven alle dieren hier nog. Alle vis etc. leeft gewoon nog en wordt afgemaakt waar je bij staat. Wel lekker vers natuurlijk! zo nu en dan spartelt er een vis uit zo de straat op, deze wordt dan gewoon weer terug gegooid en verkocht! Markten waar je minder vrolijk van wordt hebben we ook gezien, de goldfish en de birdmarket. Veels te veel visjes in een zakje aan een kraam hangend, het is echt te gek voor woorden. Ook de vogeltjes zitten in veels te kleine kooitjes en soms nog met veel meer dan 1 per kooi. Heel ziek toch om dit zo te zien! En we waren er met sluitingstijd, alle kooitjes naar binnen, doek erover en morgen weer een nieuwe dag, te gek voor woorden als je 't ons vraagt. Op Nathan Road zaten ook nog enorm veel studenten die al 6 weken aan het protesteren zijn. Ze slapen nog steeds in tentjes en blokkeren al die tijd al de grootste weg van HK. Om 20:00 stonden we op de av. of stars klaar voor de dagelijkse lichtshow waar alle wolkenkrabbers aan mee doen. Haha wat een show! Voordat de lasers losbarstten was de show alweer afgelopen! Maargoed, het was wel leuk om een keer te zien! In de avond zijn we met Jelmar, vriend van nikki die in HK bij een hotel werkt, wat gaan drinken op een rooftopbar, 31 hoog! Drankjes een beetje aan de prijs maarja door het fantastische uitzicht en de leuke avond helemaal waard! En t blijft toch vakantie he, haha! Jelmar bedankt!

Wat trouwens leuk is om te zien is hoe gedisciplineerd Chinezen zijn. Je kan met 200 man aan beide kanten tegelijk oversteken en het gaat allemaal goed. Er wonen 8 miljoen mensen en het is overal druk maar iedereen kijkt voor elkaar uit en houdt rekening met elkaar. Zelfs voor de metro staan de Chinezen links en rechts in de rij om op hun beurt in te stappen! Daar kunnen wij nog wat van leren! Daarentegen waren wij na 2 dagen al die gore gewoontes als boeren, neus ophalen, spugen etc. helemaal zat, in dat opzicht kunnen zij van ons ook nog wel wat leren haha!

Dag 3 had Nikki ook weer helemaal volgepland. Ze had eigenlijk een beetje samengesteld wat we wanneer gingen doen en dat heeft ze super gedaan! Net Harry van de sunweb! Ideaal! Het tofste wat we deze dag gedaan hebben was met een trammetje op een heel stijl spoor naar de Peak, hèt uitzichtpunt van HK! dit uitzicht is echt fantastisch, wij als liefhebbers en geboren en getogen Rotterdammers moesten toegeven dat deze skyline ook wel heeeul erg mooi is... En oja we hebben ook nog op de langste roltrappen van de wereld gestaan, hijs fijn!

Ook hebben we nog Chinese snacks gehaald bij een afhaal sterrenrestaurant, lekker hoor!

De vierde dag was de dag van de wandeling die ik al in geuren en kleuren heb omschreven haha. 's Avonds ben ik zelf nog naar The Ritz Carlton geweest. In dit hotel (103e t/m 118e verdieping) heb je de O zone bar op 485 meter hoogte. Dit is de hoogste hotelbar ter wereld! En waarschijnlijk ook de duurste want ik kon 10 euro aftikken voor een Corona'tje. Het aantal verdiepingen klopt trouwens niet precies omdat Chinezen de 4 niet gebruiken. De 4 brengt ongeluk en is niet goed. Daarom is in dit, en in meerdere Chinese gebouwen de 4, 14e, 40 t/m 49 etc. weggelaten in de telling!

En toen was de laatste dag van onze HK tussenstop alweer aangebroken. Op Lantau, het eiland waar ook het vliegveld ligt, heb je de Big Buddha. We vliegen pas om 19:30 dus genoeg tijd om daar nog langs te gaan! Ook zijn we nog in een oud vissersdorpje geweest, Tai O. Heel tof want bijna alle huizen staan op bamboe of andere houtsoorten palen. Je kan er langs en door de huisjes lopen en zelfs tussendoor varen, heel tof! Sommige stukken zien er alleen uit of er een tsunami langsgeweest is. Huisjes ingestort en dit laten ze dan ook gewoon allemaal liggen haha! Ook heeel veel lege flesjes bier, dit doen ze dus expres. Om hun welvaart aan te tonen haha laten ze al hun lege flessen overal slingeren zo van kijk mij 't is goed hebben!

Normaal vlieg je na een stedentrip weer naar huis, kom je 2 dagen bij en begint de nieuwe week weer met werk, school en voetbal. Maar nu niet.. ghehe, nu vliegen we alleen nog maar verder!! Richting Aussie om precies te zijn! En terwijl ik dit schrijf, lig ik in mn zwembroek aan de lagoon van Cairns, met een muziekie in. Samen met Nik, Den en Jeff aan de andere kant vd wereld, genieten! Jeffrey en Dennis zijn twee goede vrienden waar ik al jaren mee om ga in NL, maakt t extra leuk hier! Zij hebben de oost kust al gezien en gaan woensdag naar Melbourne. Tot die tijd zijn we nog gezellig met zn vieren. Al 3 dagen liggen we in de zon, gaan we uit en net hebben we ook nog een tour naar t Great Barrier Reef geboekt! Hoe is hettt! Dus vanavond maar weer aan de halve liters, weer naar een feestje en morgen vroeg richting 't haventje voor onze day trip to the reef! No worries mate!

• 23 November 2014 - 09:48

Cees Van Neutigem En Lenneke :

Leuke verslagen
    Geniet ervan,doen wij van jullie verslagen
    Cees en Lenneke

• 23 November 2014 - 10:01

Lisette Visser:

Leuk verslag. Ik word er een beetje jaloers van. Zoveel mooie verhalen al na pas een week weg.
    Genieten maar het is jullie gegund. Liefs Lisette

• 23 November 2014 - 10:10

Jelske:

Wat leuk om te lezen.....verheug me op de volgende!

Groet Jelske

• 23 November 2014 - 10:37

Osama Rashid:

Lekker man Tim, als je terug bent , wacht er een baantje op je als columnist!! Genieten zeg

• 23 November 2014 - 10:45

Sheray En Ome Arie:

Wauw zeg .. Ik ben zo onder de indruk
    We zijn echt mee aan het reizen zo ..
    Ga zo door met die verslagen....xx dikke
    Kus van ons hier allemaal

• 23 November 2014 - 12:14

Helen, Josephine En Tex:

Heerlijk om te lezen dat het jullie zo goed gaat en alle leuke dingen die jullie meemaken! Geweldig!
    Knuffels van ons en nog heel veel plezier 'in the land of Ozzzz'.

• 23 November 2014 - 12:35

Thea:

Wat leuk om te lezen dat jullie het zo goed hebben daar Nikki en Tim! Bizar he, die roltrappen en dat uitzichtpunt daar helemaal boven in HongKong! Geniet ervan allemaal!!

• 23 November 2014 - 12:46

Jan En Jo:

Verschrikkelijk. Hoe houden jullie het vol en jullie moeten nog 5 maanden.;-) Kan maar 1 ding bedenken. JALOERS!!!
    Ga door met deze sprekende verslagen. We genieten er van.
    See yah.

• 23 November 2014 - 12:53

Ria En Jan:

Wat een mooi verslag ,errug leuk om te lezen. Wat hebben jullie al leuke en mooie ervaringen opgedaan ,en er komt nog zoveel meer! Heerlijk dat jullie het zo naar je zin hebben en genieten.
    Jan zegt dat Tim wel moet uitkijken met die halve liters ,haha! Dikke knuffels van ons en have fun!

• 25 November 2014 - 17:09

Leo.v.d.Nat:

Nikki en Tim ik heb de eerste verslagen door gelezen en merk daar aan dat jullie het fantastisch hebben .
    Geniet er maar lekker van hoor , en ik blijf jullie volgen .
    Groetjes Leo

• 25 November 2014 - 21:25

Jos:

Hoi lieve schatten, wat een te gekke reisverhalen! Retejaloers! Heel veel plezier. Ik blijf jullie volgen. Liefs, jos