Great Barrier Reef, Whitsundays & many more! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Nikki & Tim - WaarBenJij.nu Great Barrier Reef, Whitsundays & many more! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Nikki & Tim - WaarBenJij.nu

Great Barrier Reef, Whitsundays & many more!

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Nikki & Tim

03 December 2014 | Australië, Airlie Beach

Hallo, daar zijn we weer!

Het duurde even, maar we hebben dan ook nog echt geen tijd gehad om iets op de blog te zetten, en dat terwijl we vakantie hebben zullen jullie wel denken, haha! Maargoed, we zijn nu bijna 2 weken in Australië en hebben al onwijs veel gedaan, gezien en beleefd. Samen met Jeffrey en Dennis hebben we een daytrip gemaakt naar het Great Barrier Reef, het grootste koraalrif van de wereld. Vroeg in de ochtend richting de terminal om na anderhalf uur varen de boot af te springen en te gaan snorkelen. Wat bizar om te zien zeg, een ware onderwaterwereld. Super veel koraal en ontzettend veel vissen die het ook fantastisch vinden om jou te zien in plaats van andersom. Wat wel jammer was, de boot zat ontzettend vol en de crew was een beetje gehaast. Iedereen moest maar snel het water in en als ze wilden vertrekken moest iedereen er als een gek weer uit. Voor mij was dat een beetje een vervelend begin. Want ik zat op de achterkant van de boot nog mn flippers aan te trekken, mn duikbril te installeren en de camera aan te zetten toen ik er al ingeduwd werd. Resultaat was dat ik zonder snorkel in mn mond het water in werd getikt en toen ik onderwater keek zag ik een diepte van 30 meter met ontzettend veel vissen en koraal en weet ik het allemaal. Voor degene die mij een beetje kennen, held op sokken, ik schrok me op zn Rotterdams gezegd de pleuris.

Ondanks de crew die snel weer terug wilde voor ons gevoel was het een fantastische dag. We hebben erg veel vissen gezien en onwijs veel koraal. Wat een bizar gezicht al die vissen om je heen alsof je in een groot aquarium aan het zwemmen bent, fantastisch! Om nu te zeggen dat het koraal fantastisch mooi was… nee. Er gaan duizenden toeristen per dag naartoe en dat kan je erg goed zien vonden wij. Er werd op onze boot niet eens gezegd dat we het niet mochten aanraken, heel apart aangezien het koraal met uitsterven wordt bedreigd. Dennis had als enige van ons vieren nog een schildpad gezien, fuckkk haha die wilden wij zo graag zien ook!! Misschien dat het voor ons later nog komt. Wat we wel gezien hebben tijdens het snorkelen waren twee kleine haaien en een grote vis met een beetje een raar hoofd, haha. Ze vinden mensen fantastisch interessant dus ze komen erg dichtbij, gaaf!

Een dag later konden wij onze auto ophalen. Een mooie Ford Falcon Station. Een automaat en ook erg ruim van binnen, ideaal aangezien we er 6 weken in moeten gaan slapen. Nadat we de auto opgehaald hadden zijn we met zn vieren naar Daintree National Park gereden. Dit is een regenwoud ten noorden van Cairns. Hier hebben we voor het eerst in onze auto geslapen! En dat hebben we geweten ook… met het maken van de noodles kon ik 7 keer terug naar de auto omdat ik steeds weer wat vergeten was. Nu we er bijna 2 weken zitten kan ik vertellen dat dit gelukkig al wat beter gaat, we hebben onze draai gevonden zegmaar. Diezelfde avond zijn we met zn 4en nog het zwembad ingedoken en redelijk vroeg gaan slapen. De dag erna hebben we een wandeling gemaakt door het regenwoud en een krokodillencruise gemaakt. Helaas hebben we helemaal niets gezien aan wildlife. Geen krokodillen en alleen wat wilde zwijnen in het regenwoud, balen! Hierna zijn we een stukje teruggereden richting het zuiden naar Port Douglas. Hier hebben we bij een erg leuk hostel op een campsite gestaan. Dennis en Jeff hadden dan een kamer en wij sliepen op het kampeergedeelte in onze auto, perfect! Hier zijn we naar het strand geweest en hebben we in de avond kangeroo vlees gegeten! Zelfs Nikki heeft een burger op van kangeroo vlees omdat ze vond dat ze het echt moest proberen, bikkel! Heel lekker vonden we het niet maar we gaan nog een poging doen omdat onze stukken vlees wel heeel taai waren. Ook zagen we in Port Douglas echt honderden fruitbats. Dit zijn vleermuizen, en dan echt hele hele grote vleermuizen zoals wij die nog nooit gezien hadden. Wat een gezicht om die met de schemering allemaal voorbij te zien trekken zeg.

In dit gedeelte van Australie is het trouwens stingerseason. Dat betekent dat er hele gevaarlijke kwallen in de zee kunnen zitten vanaf november tot en met mei. Je ziet dan ook op veel stranden azijn staan en een bord wat te doen wanneer je gestoken bent. Je mag ook nergens zwemmen. Op de stranden waar we tot nu toe hebben gezwommen had je tussen de vlaggen een afgezet stuk met een net dat ervoor zorgt dat de kwallen niet in het zwemgedeelte komen. Tijdens het snorkelen dragen we stingersuits. Dit zijn een soort wetsuits met capuchon. No worries!

Nadat Den en Jeff de laatste tips voor ons op papier gezet hadden zijn we de auto ingestapt om ze af te zetten op het vliegveld van Cairns. Ze vlogen die dag door naar Melbourne. Tot dusver nog niet echt veel contact meer gehad dus ze zullen het daar vast super hebben, aangezien veel mensen zeggen dat Melbourne nog veel leuker is dan Sydney. Echter viel het toch een beetje zwaar omdat we een super gezellige week achter de rug hadden met zn vieren.

Toen de jongens weg waren zijn we doorgereden naar Cairns centrum om tours te boeken, en dat is aardig gelukt. Drie om precies te zijn, ghehe. Drie dagen zeilen rondom de Whitsundays, drie dagen naar Fraser Island en een Surfkamp van 4 dagen vlakbij Byron Bay, sweeeet! En 1000 dollar lichter.. ja, het gaat hard hier. Het boeken van de toers duurden echter best lang, waardoor we nog snel door moesten om een luchtbed te kopen voor achterin de auto en nog wat avondeten. Nadat we dit allemaal gedaan hadden zijn we naar de bios, The Hunger Games, geweest in Cairns. De dag erna was de planning om richting het zuiden te rijden, Townsville om precies te zijn. Den en Jeff hadden ons verteld dat we naar Magnetic Island moesten omdat je daar koala’s in het wild kan spotten. Maar dat ging helaas allemaal niet zo makkelijk als gehoopt. Toen we wegwilden rijden kreeg ik een rood lampje op mn dashboard. Er liep een ander metertje ook steeds erg hoog op. Aangezien we nog in Cairns waren konden we gelukkig naar ons autoverhuurbedrijf. Er bleek 0 koelvloeistof voor de motor van onze auto onder de motorkap te zitten. Ook toen de beste man het daarvoor bestemde bakje vol had gegooid liep het zo weg, maar waarheen wisten we niet. Godzijdank was de motor niet oververhit. Helaas moest de auto wel naar een monteur, waar we hem twee uur hebben laten staan.
In de tussentijd zijn we naar een winkelcentrum gelopen en hebben wat gegeten. Heel gek maar eigenlijk hebben we die twee uur geen enkel moment met zorgen gezeten of dat het wel goed zou komen. En wat dat betreft komt Australië zn lijfspreuk dus helemaal na. No worries mate! De auto was gefixt door de monteur en met twee uurtjes vertraging konden we dus door naar Townsville om de dag erna naar Magnetic Island te vertrekken. Nadat we met de ferry aangekomen waren zijn we eerst een wandeling gaan maken van twee uur. In het gebied van de hike zou je wel eens koala’s in het wild kunnen zien. Als het hier niet zou lukken konden we altijd nog naar het koala park op het eiland, haha. Na een uur lopen en nog geen koala gezien te hebben hadden we de hoop allang opgegeven. Wat wel heel mooi was, waren de uitzichtpunten op deze wandeling. Maar toen ineens stonden er vier gasten bij een boom direct langs het pad foto’s te maken en jahoor!! Daar lag een koala te slapen echt vlak voor onze neus!! Wat ontzettend vet om dit te zien zeg! Deze kunnen we dus alvast afvinken van ons lijstje!

Trouwens, de avond ervoor voelden we ons op de camping in Townsville helemaal thuis. We hadden een heerlijke maaltijd gemaakt, bierje erbij, muziekie aan, auto ingericht en een voorraadje eten in de auto. Ja, aan dit leven kan ik wel wennen zo! De dag na Magnetic Island zijn we doorgereden richting het zuiden naar het kleine maar erg gezellige plaatsje Airlie Beach. Airlie beach is de plek aan de oost kust waar de boten vertrekken naar de Whitsundays, dat zijn 74 eilanden voor de oost kust van Australië. Hier zit ik nu op de camping de blog te schrijven, nadat we teruggekomen zijn van 3 dagen zeilen en snorkelen op en rondom een aantal van deze eilandjes. We hebben prachtige dingen gezien tijdens het snorkelen daar, een droom voor ons allebei kwam uit toen we eeeeindelijk een schildpad hadden gezien, ge-wel-dig. Op deze spot zwom ik samen met Nikki met een schildpad mee. Op een gegeven moment lijkt het net of alleen jij samen met die schildpad in de oceaan aan het zwemmen bent, echt ongelofelijk mooi. Even later hebben we zelfs nog twee schilpadden gezien. De 3e zagen we nog maar net toen er achter hem nog een verscheen!! En deze was GROOT!!! Ik krijg kippenvel terwijl ik het schrijf. Wat een bizar groot beest was dit zeg, ik denk wel 2 meter lang en aan z’n omvang te zien misschien wel 100 jaar oud. FANTASTISCH! Ik heb nog nooit een vis zo groot gezien in het echt, laat staan een schildpad en er nog zelf mee zwemmen ook. Ook de schildpad kunnen we dus van ons lijstje afvinken voordat we naar de Steve Irwin Zoo gaan, nice want we zien ze liever in het wild dan in de zoo! Vlak voordat we de schildpadden hadden gespot was onze onderwater camera leeg, heel zonde. Nikki en ik werden opgepikt door Adam (van de crew) met het bootje omdat we iets te ver waren afgedreven. Toen we op de camera keken zagen we dat ie helemaal leeg was, balen! Nog geen minuut later doken we van het bootje af en zagen we al die schildpadden. Ach ja, zoals Adam zei: the best camera’s are these, terwijl hij naar zijn eigen ogen wees. En hij heeft helemaal gelijk ook, want dit beeld zullen wij never nooit niet meer vergeten.

Verder was de hele zeiltrip echt fantastisch. Whitehaven beach gezien(google het maar, een van de mooiste stranden van de wereld), ook met de mensen op de boot was het erg gezellig. We hadden een mix van allerlei nationaliteiten en met een groepje gaan we vanavond Airlie Beach in, erg gezellig dus! We hadden een gestoorde kapitein en maar twee bemanningsleden waardoor we zelf moesten helpen met zeilen af en toe! Ook heb ik zelf de boot kennis laten maken met de muziek van Jack Johnson en Aer. Heerlijk terwijl we tussen de eilanden aan anker lagen te dobberen met een bordje vlees van de bbq op schoot, wat een leven hier!

De planning voor de komende dagen is dat we de 4e vertrekken uit Airlie Beach. 6 december gaan we naar een dancefestival in Brisbane (zo’n 1000 km verder naar het zuiden). Onder andere Calvin Harris, Tiesto en Disclosure treden hier op! We hebben tweeënhalve dag om er te komen dus dat moet helemaal goedkomen! We missen dan wel veel op de oost kust zou je denken maar dat is niet zo. Na het festival rijden we gewoon weer terug naar waar we ongeveer gebleven zijn om de dingen die we gemist hebben mee te pakken! Op naar Stereosonic in Brisbane dus! G’day mate!

Omdat de wifi hier zo traag is kunnen we helaas geen foto’s uploadden. Wanneer we wel goede verbinding hebben zullen we een aantal foto’s aan de verhalen toevoegen!!

Laterrr!

• 03 December 2014 - 12:36

A.Hoek:

Hallo Kanjers
    We hebben genoten van de reisverslagen
    wat jullie allemaal meegemaakt en gedaan hebben.
    Hier in Nederland is het erg koud,dan zitten jullie beter
    Dus geniet er maar weer lekker van en we kijken uit
    naar jullie volgende verslag .
    Vele groetjes en een dikke knuffel en kus.
    Anneke en Toon

• 03 December 2014 - 17:14

Lisette:

O geweldig wat een avonturen!
    Jullie hebben straks vakantie nodig om bij te komen.
    Haha. Leuk om alles te lezen
    Dikke kussen voor jullie

• 03 December 2014 - 17:27

Ria En Jan:

Wat fantastisch om te lezen wat jullie allemaal meemaken !
    Dit is echt genieten op de wijze waarop jullie het neerzetten.
    Ik heb ook gegoogled en de foto's van White heaven beach gezien
    Wouw wat is dit prachtig zeg!!!!
    Dikke knuffels vanuit dit koude kikkerland!

• 03 December 2014 - 19:18

Ria En Jan:

Lieve allebei,

wat een geweldige ervaringen doen jullie op,
    en het veelvuldig genieten van de mooie natuur.
    Zo leuk om dit allemaal te lezen,
    Ik heb ook nog ff gegoogled om de foto's te zien
    van Whiteheaven Beach zo ontzettend mooi!!!!
    Dikke warme knuffels van ons uit dit koude kikkerland!!

• 03 December 2014 - 19:29

Jan En Jo:

G'day mates!
    Weer een prachtig verslag. Goed om te lezen dat alles goed gaat.
    Vanmorgen op mijn werk bleef mijn telefoon maar pingelen. Eerst kijken wat er aan de hand is. Heb ik al 45 What's Apps gemist van Kees en Marie. Kees heeft me bestookt met jullie foto's (en Bob) Als dit een voorproef was van wat we allemaal gaan zien.... Prachtig!!
    Tiesto speelt trouwens ook wel eens dichterbij huis.

Tot het volgende verslag.
    See yah!!
    Jan en Jo

• 03 December 2014 - 22:11

Ben En Ada:

Hallo Tim en Nikki,

Wat een geweldig verslag, fijn dat alles goed gaat, en dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    Fijn dat jullie ons zo op de hoogte houden van de avonturen die jullie down under beleven,
    vergeet niet jullie schoen bij de uitlaat te zetten met sinterklaas wie weet wat er in zit of ze zijn gestolen
    veel plezier bij het dancefestival en zwaaien met die vlag!.
    groetjes Ada en Ben

• 05 December 2014 - 09:34

Jelske:

Hoi Nikki en Tim

Prachtig geschreven....ik zie het helemaal voor me!
    Wanneer komt je boek uit?
    Groet Jelske

• 05 December 2014 - 14:42

Beppy Buijs:

Ha Nikki en Tim,

Wat een geweldige reis maken jullie en wat hebben jullie al veel gezien en gedaan.
    Heb net jullie foto`s op FB gezien. Prachtig.
    Geniet nog van alles en het mooie weer.
    Het is hier koud.

Liefs van Beppy en de mannen

• 05 December 2014 - 22:21

Nikki & Tim :

Hoi allemaal!! Hartstikke bedankt voor wederom super leuke reacties!! Vinden we leuk!! Tot de volgende blog en nog een fijne sinterklaas avond!

• 08 December 2014 - 13:05

Helen, Josephine En Tex:

Wow! Wat maken jullie fantastische dingen mee! En wat een wild-life! Wij staan hier al met onze neus tegen de ruit als er een roodborstje op het voederplankje landt. Hahaha. Veel plezier nog en kijk uit naar jullie volgende verhaal. Groetjes! Helen, kids & co.

• 15 December 2014 - 22:05

Jos:

Mijn complimenten voor het schitterende reisverslag. Zo goed geschreven!Ga fijn door met avonturen beleven, dan kunnen wij straks weer genieten van het volgende verslag. Liefs, Jos

• 21 December 2014 - 12:52

Jan En Jo:

Gisteren een aantal foto's doorgestuurd gekregen van jullie bezoek aan Fraser Island en de Australia Zoo. Lijkt me ook wel wat om met een 4 wheel drive te crossen, zeker achter het stuur. Hoe was Tiesto? We zijn benieuwd naar jullie volgende belevenissen.

Groeten
    Jan en Jo