Stereosonic, Australia Zoo en Fraser Island! - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Nikki & Tim - WaarBenJij.nu Stereosonic, Australia Zoo en Fraser Island! - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Nikki & Tim - WaarBenJij.nu

Stereosonic, Australia Zoo en Fraser Island!

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Nikki & Tim

23 December 2014 | Australië, Gold Coast

Waar we nu zijn? Chillend op de bank van de 2 persoonskamer in een hostel in Gold Coast. Na ongeveer een rit van 6 uur kwamen we aan op de plaats van bestemming. Gold Coast vinden we nu al tof! We rijden de stad binnen en hey wat zien we rechts van de weg: kleding outlets! Allerlei surfmerken tegen superlage prijzen en zodoende zitten we nu al met te veel spullen om alleen in je backpack mee te kunnen nemen. Dat is echter zorg voor later want tot 8 januari hebben we onze auto nog! Maargoed, voordat we hier op de bank plofte hebben we weer erg veel gedaan, gezien en meegemaakt.

Na Airlie Beach zijn we in twee dagen naar Brisbane gereden voor Stereosonic! Halverwege sliepen we ergens op een camping in Tannum Sands als ik me niet vergis. We sliepen we aan een rivier, kwamen met schemering aan en na het eten zijn we gelijk ons bedje ingedoken. Toen we uitgerust wakker werden en ik naast me keek zag ik echter dat we niet meer alleen waren in onze auto. Geen paniek het was geen grote vogelspin, slang of iets dergelijks. Nee.. het waren MIEREN. En mieren komen niet alleen, nee, daar zijn wij ondertussen ook achter. Mieren komen met duizenden tegelijk en lopen polonaise door heel je auto. Ze zaten in de rubberen strips van de deuren, achter de koplampen, onder de motorkap en achterin. Nadat we onze auto bij alle mierennesten hadden weggereden hebben we heel onze fles insectenspray leeggespoten en leek onze mooie ford falcon station wagon meer op een lijkenauto. Tot op de dag van vandaag vinden we nog steeds groggy en verwarde mieren! Gelukkig kwamen we de dag erna vrij snel aan in Brisbane, waar we konden inchecken in het Ibis Budget hotel wat voor ons een waar paradijs was na een aantal weken in de auto te hebben geslapen. Gunstige bijkomstigheid was dat de auto hier twee dagen stil zou staan. Lokdoosjes kopen dus! De lokdoosjes hebben super gewerkt moet ik zeggen en na het festival hebben we op één moment na eigenlijk bijna geen mieren meer gehad.

Stereosonic! Wat een te gek festival en wat een volk komt er op een dancefestival in Australië af. Nik en ik hebben het eerste uur amper tegen elkaar gesproken. We keken onze ogen uit. De meeste mensen zagen er echt niet uit. Er was ook een groep van die opgepompte brede harry’s zegmaar. Die liepen in zo kort mogelijke broekies zonder shirt de stoere bink uit te hangen. Haha wat een gezicht was dat! Pure festivalgangers gemixt met spierbonken. Alleen dit was al fantastisch.

De muziek was ook echt super. De eerste dag hebben we onder andere Kolsch, Oliver Heldens (NL), W&W (NL), Duke Dumont, Disclosure, Calvin Harris en Tiesto (NL) gezien! En op het moment dat Tiesto duizenden mensen uit zn dak laat gaan, groot, klein, gespierd of niet, mensen van over heel de wereld, dan ben je trots om Nederlander te zijn! Sowieso vinden wij het tof en zijn we trots op ons landje als er zo veel Nederlandse DJ’s aan de andere kant van de wereld al die Aussies zo aan het stuiteren krijgen op een festival! Het verschil tussen Calvin Harris en Tiesto was trouwens lachwekkend groot. Wat een held is die Tiesto!
Alle shows gingen gepaard met veel vuurwerk, lasers, confetti en rook etc. Een erg tof gezicht!! Na deze dag waren we echt gesloopt en vielen we als een blok in slaap op het fantastisch lekkere, schone tweepersoonsbed van ons hotelletje! Wat een luxe en het mooie was dat we de dag erna weer mochten! De volgende dag stond op het programma: Laidback Luke (NL), DVBBS (NL), Dash Berlin, MK, Showtek, Steve Aoki, ZHU, Ferry Corsten (NL), Headhunterz en Carl Cox! Wederom een heerlijke dag. Met voor mij als hoogtepunt Carl Cox en voor Nikki was dit DVBBS.

Na het festival zijn we nog twee dagen in Brisbane gebleven en vervolgens zijn we weer noordelijk gaan rijden om wat plaatsen te zien die we gemist hadden ivm het festival. Onze eerste bestemming richting het noorden was Noosa, maar voordat we hier incheckten zijn we eerst in Australia Zoo geweest! DE Zoo van the one and only Steve Irwin! Een erg leuke dierentuin die zijn 59 dollars per persoon helemaal waard waren! We hebben kangeroos gevoerd en kunnen aaien! Ook hebben we allebei een foto gemaakt met een koala in onze armen en zijn we bij de krokodillenshow geweest! De Zoo ademt Steve Irwin. De mensen zijn echt trots op hem en proberen zijn werk dan ook voort te zetten. Naast de zoo zit ook …. Wacht even, Nikki zet net de aardappels met broccoli en een hamburger op tafel gheheh, dus daar ga ik effe van genieten!

Daar zijn we weer, heerlijk gegeten en klaar om de rest af te schrijven! Naast de zoo zit ook nog een ziekenhuis waar ze dieren uit de zoo en omliggend gebied opvangen, oplappen en weer terugplaatsen. We waren zelf nog getuige van een operatie in de arm van een koala!

Hierna zijn we dus doorgereden naar het surfstadje Noosa. Noosa is erg leuk en we sliepen ook op een leuke camping. Hier hebben we een kayak gehuurd, zijn we naar het strand geweest en hebben we wat surfwinkeltjes bezocht. Helaas begon het wel wat slechter weer te worden en dat slechte weer zette door richting het meer noordelijke gelegen Rainbow Beach. Dit is een heel klein dorpje en met regen is daar eigenlijk vrij weinig te beleven. Anderhalve dag later reden we door naar Agnes Water waar we wel heerlijk weer hadden! Als je vanaf het noorden naar het zuiden reist, is Agnes Water het eerste strand in Australië waar je kunt golfsurfen. Het surfen ging echt heel erg goed en smaakt zeker naar meer. Hoe verder we zuidelijk rijden des te hoger de golven zullen worden dus ik ben benieuwd. Nu in de Gold Coast heb je ook verschillende spots waar de golven niet heel hoog zijn maar wel heel lang en dus goed om het weer wat beter te kunnen leren, vet!

Agnes Water was het laatste plaatsje dat we hadden gemist door onze trip naar Stereosonic dus was het weer tijd om zuidelijk te gaan rijden. De volgende stop was Hervey Bay waar we een nacht in een hostel sliepen om de ochtend erop vroeg op te staan en te vertrekken naar Fraser Island! Fraser Island is het grootste zandeiland van de wereld en ook de enige plek ter wereld waar regenwoud groeit in het zand. Er zijn bijna geen verharde wegen op Fraser Island en er wordt alleen maar met 4 wheel drive gereden. De meren zijn er zo helder dat je er uit kunt drinken! Bij onze tour zat zelf rijden op Fraser ook inbegrepen en aangezien Rens, Nederlandse jongen die we hebben leren kennen in het hostel, en ik de enige twee van de acht waren die mochten rijden hebben we allebei erg veel achter het stuur gezeten! Scheuren over het strand, zandbergen op en af, rijden over rotsen en door het water, je kunt je wel voorstellen dat dit genieten is! Op dag 1 Fraser Island zijn we na de half uur durende overtocht naar een meer gereden. Daar hebben we wat gezwommen en vervolgens zijn we door een heuvelachtige zandweg naar een walking track gelopen door het regenwoud daar. Na de lunch daar zijn we naar een plek geweest waar van die visjes zwemmen die aan je lichaam gaan sabbelen, zoals je die op toeristenplekken ook hebt voor je voeten. Na 35 minuten lopen, 7 muggenbeten verder, was het meer wel erg mooi. Het lag onderaan een grote duin en er zaten inderdaad erg veel van die visjes haha!

Nadat we hier twee uur hebben doorgebracht zijn we naar ons kamp gereden. Net achter een kleine duin, aan het strand. Rechts stonden de 4 persoonstenten bij elkaar en links had je overdekt een grote tafel met banken rondom waar we alle 30 aan konden zitten. Ook had je hier bbq’s staan en een gasfornuis waar we al ons eten dat we de dag ervoor gehaald hadden konden bereiden. Later in de avond hebben we met heel de groep (30 mensen onderverdeeld in 4 auto’s inclusief 1 gids), drankspelletjes gedaan en zijn we onze vier persoonstent ingerold. Als je trouwens naar de wc moest op Fraser was dat geen geintje. Er was namelijk geen wc. Dit is meestal niet zo erg maar stel je voor dat … precies. Dat wil je natuurlijk niet meemaken. Ook heb je op Fraser Island wilde honden; dingo’s. Ze zien eruit als gewone honden maar kunnen weldegelijk gevaarlijk zijn. ’s Avonds naar het strand lopen om naar het toilet te gaan kon dus ook nooit alleen maar moest minimaal met zijn tweetjes. Als iemand riep I’m going for a Dingo wisten we allemaal genoeg en sprong er een vrijwilliger in de lucht om mee te gaan. Uiteraard met zaklamp want anders zag je geen hand voor ogen! Een groepje Britten dat mee was maakte de avonden hilarisch door hun prachtige manier van praten, vele drinken en alle opdrachten te doen die ze maar voorgeschoteld kregen, wat een gekken haha!

De tweede dag begon met wat bewolking en regen. We scheurden over het strand richting de Champagne Pool. Dit wordt zo genoemd omdat de golven van de zee tegen de rotsen aanslaan en zo het natuurlijke zwembad al borrelend vullen, inclusief vis! Op de weg hier naartoe zat ik achter het stuur en stuitte ik op een pad vol met grote keien, stenen en rotsen. Zo een als die je bij de Land Rover dealer voor de deur ziet liggen zegmaar, fantastisch! Na de Champagne Pool zijn we over het strand teruggereden en gestopt bij een groot wrak van een schip dat lang geleden in Nieuw Zeeland is verongelukt, door een Japans bedrijf werd verscheept en voor de kust van Australië door een storm op Fraser Island terecht is gekomen. Het was al een enorm wrak maar de gids vertelde ons dat de helft al verzakt is in het zand door de golven die er tegenaan komen. Vervolgens hebben we de auto’s alweer bij de volgende stop geparkeerd. Hier had je een riviertje met ontzettend schoon en helder water dat je zo van een heuvel mee naar beneden liet stromen. Geinig! Eigenlijk zit Fraser vol met schoon en helder drinkwater. De meren waarin je zwemt en alle beekjes die je ziet zijn er onwijs helder. Ze vragen zelfs om met weinig zonnebrand op je lichaam te gaan zwemmen, omdat dit in het meer blijft liggen en maar moeilijk zijn uitweg kan vinden.

Na een paar keer naar beneden gedreven te hebben en nog wat spelletjes gedaan als beachvolleybal, menselijke piramide maken en een kruiwagenrace gedaan te hebben zijn we naar het kamp gereden. Uiteraard wonnen wij de kruiwagenrace! Haha Nik had mijn benen beet en we renden door het water naar de overkant. Op de terugweg moest ik haar al tillend terugbrengen. En guess what!? Team Holland won!! Eenmaal op het kamp hebben we onze eerder verzopen hamburgers alsnog lekker kunnen eten, lekker gedaan schat! Elke 4x4 drive had een eigen koelbox. Op dag 1 waren onze hamburgers lekker koud gebleven. Halverwege dag twee keek ik even in de koelbox en prompt zag ik onze overgebleven hamburgers school- en vlinderslag doen, shit. Uiteindelijk zijn ze redelijk opgedroogd en hadden we gelukkig gewoon avondeten! Na wederom wat drankspelletjes etc. zijn we lekker ons tentje ingedoken om de volgende ochtend het kamp op te ruimen en naar Lake McKenzie te gaan, dit meer wordt gezien als de mooiste van het eiland! Evenals de andere meren op het eiland eigenlijk. Super wit zand en prachtig helder water. Hier hebben we nog een aantal uur doorgebracht voordat we weer met de boot de overtocht moesten maken naar het vaste land van Australie! Tijdens de terugweg op de boot hadden we nog een paar wilde dolfijnen gespot links van ons, vet!! Ook tijdens deze tour maakte alle verschillende nationaliteiten het erg leuk. De Britten waren fantastisch en ook de fransman die bij ons in de auto zat was geweldig. Vlak voor het eind gooide onze Duitse groepschagrijn nog even de deur dicht waar de fransman zijn vingers nog tussenzaten waarop hij scheldend en tierend, in het Frans natuurlijk, verzocht om de deur weer open te doen. Achteraf kunnen we hier gelukkig allemaal om lachen!

Eenmaal terug in ons hostel in Hervey Bay hebben we heerlijk gedoucht, al het zand afgespoeld en zijn we ’s avonds naar de domino’s gegaan om een 5 dollar pizza te scoren (lees: pizza voor €3,50!!). De dag erna hebben we een aantal dingen geboekt voor de komende weken zoals hostels in Sydney en Melbourne en buspassen om er te komen.

Er zijn nog een aantal dingetjes die ons op zijn gevallen tot nu toe. Een stad als Brisbane bijvoorbeeld heeft 2x zo veel inwoners dan Rotterdam. Als je in het centrum bent heb je alles makkelijk binnen een dag gezien. Het is totaal niet groot. Dit komt omdat alle Australiërs willen profiteren van de ruimte die ze hebben (slechts 23 miljoen inwoners voor een land groter dan heel europa). Hierdoor woont elke Aussie dus in een vrij groot huis met een tuin die minstens zo groot is. De buitenwijken van de steden breiden zich daarom uit en zodoende wonen er miljoenen inwoners in de steden en wijken eromheen. Doordat deze steden en buitenwijken zich steeds meer uitbreiden wordt het leefgebied van wildlife (met name koala’s) aangetast. De verwachting is dat de koala’s over 5 jaar niet meer in het wild te vinden zijn hierdoor. Wat verder opvalt, is dat Australiërs net Britten zijn. Ze drinken niet maar ze zuipen en alles is Fucking zus en fucking zo. Niet gek ook aangezien het land door een Brit is ontdekt en een Britse kolonie is geweest, maar toch.
Ah en er zijn ook maar weinig reizigers die Rotterdam kennen. Tot nu toe één Spaans meisje die er zelf geweest was. We zijn het onderhand dus wel zat om Rotterdam te omschrijven als second biggest city of The Netherlands kun je begrijpen! Uiteraard vertellen we ze allemaal dat het fantastisch is en ze maar snel een kijkje moeten nemen in onze prachtige stad.

Oh en de kerststemming hier zit er totaal niet in. Het is zo raar om al bijna anderhalve maand in je korte broek te lopen en het morgenavond ineens kerstavond is. Natuurlijk willen wij jullie vanaf hier allemaal een ontzettend leuke en gezellige kerst toewensen. Alvast een goede jaarwisseling en de allerbeste wensen en vooral een goed en gezond 2015!

Dikke kus van ons vanuit (nog steeds) een zonnig Australië! Laterrr!

• 23 December 2014 - 10:21

Jelske:

Hoi Nikki en Tim
    Jullie leven in een heel andere wereld en sfeer!
    Wij met onze kerstboom en donkere dagen......koud is het niet!
    Maar een wij hebben een andere beleving met kerst.
    Ja Nikki je bent binnenkort jarig....21 jaar!
    Feesten in je korte broek......haha!
    Groetjes Jelske

• 23 December 2014 - 14:11

Jan En Ria:

Was weer adembenemend om te lezen ,wat een geweldige dingen beleven jullie!!! Hier schijnt ook de zon maar het is maar 10 gr. en een hevige storm! Maar dit keer weer geen witte kerst. Wij wensen jullie ook alle goeds voor 2015 en een knallend uiteinde!!
    Dikke knuffels en groetjes van Jan en Ria!

• 23 December 2014 - 15:05

Hans:

Nou, wat een verslag weer!!!! Tim je hebt echt een talent om reisverslagen te schrijven. Wat is dat leuk om te lezen. Geweldig al die avonturen. Dit neemt niemand jullie meer af. Nik is de brocoli net zo lekker als bij ons? Ik las net op de app dat je geskypt had met mamma. Ik hoor vanavond wel wat er is gezegd. Geniet ze en hebben snel weer contact.

Paps (Gans)

• 23 December 2014 - 17:50

Regiorijnmondvoetbal.nl:

Ook te lezen op www.regiorijnmondvoetbal.nl

• 25 December 2014 - 11:04

Toon Hoek:

Hallo wereldreizigers.Wat een geweldig verslag was het weer,we hebben weer genoten
    wat een belevenissen waren dat weer.Genieten jullie nog maar lekker van het mooie weer
    want hier is het niet veel.Wij wensen jullie een hele fijne jaarwisseling toe en een heel goed 2015.
    Vele groetjes en een dikke kus van Toon en Anneke

• 25 December 2014 - 15:16

Jan En Jolanda:

Hey Tim en Nikki,

Wederom een heerlijk verslag van jullie avonturen. Lijkt ons inderdaad raar om in korte broek Kerstmis te vieren als je alleen de koude gewend bent rond die tijd. Geniet verder van jullie vakantie, kerst en oud en nieuw. Een goed en gezond 2015 gewenst en natuurlijk en prettige voortzetting van jullie reis. Tot het volgende verslag.

Groeten Jan en Jolanda

• 31 December 2014 - 16:06

Jos:

Hoi lieve (halve) Aussies, dank weer voor het fijne verslag. Inmiddels zijn jullie in het nieuwe jaar en moeten wij nog een uurtje of acht. Ik las op nu.nl dat het vuurwerk in Sidney weer fantastisch was. Jullie liggen wrs inmiddels te knorren. Dus rust lekker uit en morgen gezond en gelukkig weer op. En dat geldt voor heel 2015! Liefs, jod